نقد فیلم دوئل
فیلم دوئل
کارگردان: احمدرضا درویش
تهیه کننده: تقی علینقی زاده - حسن رجبعلی بنا
نویسنده: احمدرضا درویش
بازیگران: سعید راد – پژمان بازغی – پریوش نظریه – کامبیز دیرباز – انوشیروان ارجمند – پرویز پرستویی - هدیه تهرانی – حسین سحرخیز
موسیقی: مجید انتظامی
فیلم بردار: بهرام بدخشانی
تدوینگر: مصطفی خرقه پوش
جلوه های ویژه: محسن روزبهانی
شرکت تولید: فرهنگ تماشا
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۳
مدت زمان: 127 دقیقه
کشور: ایران
زبان: فارسی
فروش گیشه: ۶۲۶٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی تقی علینقی زاده و حسن رجبعلی بنا ساخته سال 1382، که در 20 آبان 1383 روی پرده سینما رفته است. همچنین دوئل، نخستین فیلم سینمایی ایرانی بود که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شد. دوئل یکی از گران ترین فیلم های مستقل در تاریخ سینمای ایران است. این فیلم موفق به دریافت 8 سیمرغ بلورین از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شد.
خلاصه داستان:
داستان فیلم حول یک گاوصندوق میچرخد. در بحبوحه جنگ عدهای تلاش میکنند از خروج یک گاو صندوق از کشور جلوگیری کنند. نقش اول فیلم، زینال، در این بین به حسن نیت آنها شک کرده و سعی میکند گاو صندوق را از چنگ آنها در بیاورد. گاو صندوق در اروند غرق میشود و زینال اسیر میشود. داستان فیلم ۲۰ سال بعد و پس از آزادی زینال ادامه مییابد و در حین درگیری برای تصاحب گاوصندوق حقایقی کهنه را آشکار میشود.
موسیقی:
موسیقی فیلم دوئل توسط مجید انتظامی ساخته شدهاست. این آلبوم دارای ۲۰ قطعه موسیقی میباشد. در این آلبوم از کمانچه، نی انبان، هورن، ترومپت، ترومبون، ویلن و پیانو استفاده شدهاست.
دوئل آلبوم موسیقی متن از مجید انتظامی | |
انتشار |
11 نوامبر 2009 |
ژانر |
بین المللی |
مدت |
55:54 |
ناشر |
ایران گام |
نمایش عمومی:
اولین نمایش عمومی جهانی دوئل ۲۲ مارس ۲۰۰۴ چهارشنبه شب در لندن در سالن سینمایی سینه ورد به نمایش گذاشته شد.
نقد فیلم دوئل:
«فیلم دوئل»، بزرگ ترین پروژه سینمایی، در تاریخ سینمای ایران بوده و با توجه به مسئله دفاع مقدّس، کار بسیار خوبی از آب درآمده است.
می توان دوئل را فیلمی استاندارد و جهانی دانست، که با شرایط و امکانات و بودجه ای معادل یک صدم فیلم های خارجی، ساخته شده و در عین حال، با آنها هماوردی می کند.
یکی از اصلی ترین ارکان فیلم، فیلم نامه است که متأسفانه در چند سال اخیر، سینمای ایران، به شدّت از کمبود آن رنج می برد؛ امّا فیلم نامه دوئل، یکی از فیلم نامه های بسیار خوب، در چند دهه اخیر سینمای ایران است.
دوئل، فیلم نامه ای به شدّت قصه گو و کلاسیک دارد، که تا انتها نیز به همه قواعد قصه گویی پایبند می ماند و قراری را که از ابتدا با مخاطب گذاشته، به هم نمی زند و در کل، با بهره گیری بسیار مناسب از گره های موجود در داستان، یک قصّه جذّاب را بیان می کند
تصویر فوق العاده: شاید بتوان گفت، دوئل، بیشترین دِینش را نسبت به فیلم برداری اش دارد. فیلم برداری زیر آب، سختی در منطقه یک دست آفتاب و تک رنگ، دکوپاژی که به شدّت خود را بر مستندات غیر قابل برداشت، تحمیل می کند.
جوایز فیلم دوئل:
جایزه |
نتیجه |
نامزد |
قسمت (جشنواره فیلم فجر) |
سیمرغ بلورین |
کاندید |
احمدرضا درویش / فرهنگ تماشا |
بهترین فیلم |
سیمرغ بلورین |
برنده |
احمدرضا درویش |
بهترین کارگردانی |
سیمرغ بلورین |
کاندید |
پژمان بازغی |
بهترین بازیگر نقش اول مرد |
سیمرغ بلورین |
برنده |
کامبیز دیرباز |
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد |
سیمرغ بلورین |
کاندید |
مجید انتظامی |
بهترین موسیقی متن |
سیمرغ بلورین |
برنده |
مسعود بهنام / حمید نقیبی |
بهترین صداگذاری |
سیمرغ بلورین |
برنده |
امیرحسین اثباتی |
بهترین طراحی صحنه و لباس |
سیمرغ بلورین |
برنده |
بهرام بدخشانی |
بهترین فیلم برداری |
سیمرغ بلورین |
کاندید |
مسعود ولدبیگی |
بهترین چهره پردازی |
سیمرغ بلورین |
برنده |
مصطفی خرقه پوش |
بهترین تدوین |
سیمرغ بلورین |
برنده |
محسن روزبهانی |
بهترین جلوه های ویژه |